اصطلاحات سئو - اصطلاحات سئو




HTML: زبان برنامه‌نویسی که صفحات وب به وسیله آن ساخته شده‌اند. این اصطلاح مخفف عبارت Hypertext Markup Language می‌باشد.
Index Coverage report: گزارشی در سرچ کنسول گوگل که وضعیت سایت شما در فهرست‌بندی و دسته‌بندی گوگل را نشان می‌دهد.
Index (فهرست): یک پایگاه داده بسیار عظیم از تمامی محتواها و صفحاتی که توسط بات‌های جستجوگر گوگل کشف شده‌اند.
این اطلاعات به نحوی که کاربرپسند باشند دسته‌بندی شده و در نتایت به عنوان نتایج جستجو نمایش داده خواهند شد.
لینک‌های داخلی: لینک‌هایی بر روی یک سایت که کاربران را به صفحه‌ای در همان وب‌سایت هدایت می‌کند.
JavaScript: یک زبان برنامه‌نویسی که المان‌های پویا و قابل تعامل به صفحات وب اضافه می‌کند.
فرم‌های ورود: به صفحاتی اشاره دارد که کاربر برای دستیابی به محتوای آن ابتدا باید یک فرآیند ورود به اکانت یا سایت را پشت سر بگذارد و پس از تایید اطلاعات، امکان دسترسی برای او باز می‌شود.
Manual penalty (جرائم مطابق با دستوالعمل‌ها): اشاره به جرائمی که به دلیل تخلف از شیوه‌نامه‌های عملیاتی گوگل بر وب‌سایت‌های متخلف اعمال می‌شود. تشخیص این تخلفات بر عهده ناظران انسانی می‌باشد که جزو کارمندان گوگل محسوب می‌شوند و معیار آن‌ها، میزان مغایرت با شیوه‌نامه‌ی کیفی گوگل است.
Meta robots tag: بخش‌هایی از یک کد برنامه‌نویسی شده که دستورالعمل‌های کرال کردن و ایندکس کردن محتوای وب را برای بات‌های جستجوگر مشخص می‌کنند.
Navigation (لیست پیمایش سایت): یک لیست از لینک‌هایی که به کاربران کمک می‌کند تا به بخش‌های مختلف وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند. نویگیشن‌ها به سه صورت معمول استفاده می‌شوند. اغلب به صورت یک لیست در بخش بالایی صفحه که به آن top navigation می‌گویند. یا به صورت یک ستون در حاشیه صفحه (side navigation) و یا در پایین صفحه (footer navigation) ظاهر می‌شوند.
تگ NoIndex: یک متا تگ HTML که به موتور جستجو می‌فهماند محتوایی که در این تگ قرار دارد نباید ایندکس شود. مت تگ‌ها المان‌های زبان HTML هستند که هر کدام کارکرد خاص خود را دارند و دستوراتی را برای اجرا به کامپیوتر ابلاغ می‌کنند.
PageRank: مولفه‌ای از مولفه‌های اصلی الگوریتم هسته گوگل است. به زبان دیگر، این مولفه یک برنامه آنالیز لینک می‌باشد که اهمیت یک صفحه وب را با اندازه‌گیری کمیت و کیفیت لینک‌هایی که به آن وارد شده است، تخمین می‌زند.
شخصی‌سازی: به فرآیندی گفته می‌شود طی آن که موتور جستجو، نتایج جستجوی یک شخص را بر اساس مواردی مانند تاریخچه جستجو یا موقعیت آن فرد تغییر داده و اصلاح می‌کند.
شهرت (Prominence): در اینجا منظور از شهرت و محبوبیت، کسب و کاری است که در Local pack بیشتر از بقیه شناخته شده و محبوب باشد.
RankBrain: مولفه یادگیری ماشین الگوریتم هسته گوگل است که با بهبود جایگاه نتایج مفیدتر و مرتبط‌تر با جستار کاربر، رتبه‌بندی نتایج جستجو را تنظیم می‌کند.
ارتباط (Relevance): در اینجا کلمه ارتباط به میزان تطابق یک کسب و کار موجود در Local Pack و چیزی که کاربر به دنبال آن است اطلاق می‌شود.
Robots.txt: فایل‌هایی که نشان می‌دهد موتور جستجو باید کدام بخش وب‌سایت شما را کرال کند و کدام بخش را کرال نکند.
فرم‌های جستجو: اشاره به باکس یا نوارهای جستجوی موجود در یک سایت دارد که به کاربران کمک می‌کند محتوای موردنیاز خود را در آن سایت جستجو کنند.
Search Quality Rater Guidelines (دستورالعمل‌های کیفی رتبه‌بندی در جستجو): دستورالعمل‌هایی که برای کارمندان بخش رتبه‌بندی گوگل تهیه شده است تا بتوانند براساس آن، کیفیت واقعی صفحات وب را مشخص کنند.
نقشه سایت: یک لیست از URL های موجود در سایت شما که بات‌های جستجوگر می‌توانند برای ایندکس کردن محتوا از آن استفاده کنند.
Spammy tactics (روش‌های ناکارآمد): مانند کلاه سیاه، روش‌های ناکارآمد نیز روش‌هایی هستند که با شیوه‌نامه کیفی موتورهای جستجو مغایرت دارند.
پوشه‌های URL: بخش‌هایی از آدرس سایت که پس از TLD (.com) قرار می‌گیرند و با اسلش (/) از یکدیگر جدا می‌شوند. برای مثال “javadyasemi.ir/blog” که بخش “/blog” را می‌توان به عنوان یک پوشه درنظر گرفت.
پارامترهای URL: اطلاعاتی که به دنبال یک علامت سوال می‌آیند و به انتهای URL ضمیمه می‌شوند. هدف از این پارامترها تغییر محتوای صفحه (پارامترهای active) یا پیگیری و جانمایی اطلاعات (پارامترهای Passive) می‌باشد.
X-robots-tag: مانند meta robots tag، این تگ دستورالعمل‌هایی برای خزندگان در رابطه با کرال کردن یا ایندکس کردن محتوای صفحات وب اعمال می‌کند.

بخش سوم: تحقیق کلمات کلیدی

Ambiguous intent (قصد و انگیزه مبهم): اشاره به عبارت جستجو شده‌ای دارد که هدف و انگیزه جستجو کننده در آن مشخص نیست و نیاز به توضیحات بیشتر دارد.
جستارهای تحقیقاتی – تجاری: جستاری که در آن کاربر به دنبال مقایسه برخی محصولات و یافتن بهترین گزینه برای خرید است.
جستارهای اطلاعاتی: جستارهایی که در آن کاربر به دنبال کسب اطلاعات، برای مثال پاسخ به یک سوال، است.
Keyword Difficulty (سختی کلیدواژه): یکی از معیارهای سایت Moz. سختی کلیدواژه معیاری است که به صورت یک امتیاز عددی تخمین زده می‌شود. این عدد نشان می‌دهد که مسیر دستیابی یک وب‌سایت به رتبه‌های بالا و به در کردن رقیبانش از میدان، تا چه میزان دشوار خواهد بود.
Keyword Explorer (جستجوگر کلیدواژه): یکی از ابزارهای Moz برای کشف و جستجوی کلیدواژه‌ها به صورت دقیق‌تر در دنیای اینترنت.
جستارهای محلی: جستاری که در آن کاربر به دنبال یافتن چیزی در یک موقعیت مشخص می‌باشد، برای مثال پمپ بنزین‌های نزدیک به خود یا رستوران‌های موجود در یک محله.
کلیدواژه‌های بلند: جستارهای طولانی که معمولا بیش از سه کلمه را شامل می‌شوند. کلیدواژه‌های طولانی با توجه به تعداد کلمات‌شان دقیق‌تر و مشخص‌تر از کلیدواژه‌های کوتاه هستند و اطلاعات بیشتری را در رابطه با انگیزه و قصد کاربر در اخیتارمان قرار می‌دهند.
جستارهای هدایت کننده: جستارهایی که در آن کاربر قصد دستیابی به مکانی مشخص را دارد، برای مثال رسیدن به وبلاگ یک سایت مانند دیجی‌کالا با جستجوی عبارت Digikala Blog
کیلدواژه‌های منطقه‌‌ای: اشاره به کلیدواژه‌هایی دارد که متعلق به یک محدوده، شهر، کشور یا موقعیت مکانی خاص هستند.
حجم جستجو: تعداد دفعاتی که یک کلیدواژه جستجو شده است. بیشتر ابزارهای تحقیق کلیدواژه، حجم تخمینی ماهانه را برای حجم جستجو نمایش می‌دهند.
الگوهای زمانی: اشاره به افزایش حجم جستجو یا محبوبیت برخی از کلیدواژه‌ها در زمان مشخص دارد. برای مثال “بهار” یا “عید نوروز” در اواخر اسفند و اوایل فروردین با افزایش حجم جستجو روبرو هستند.
Seed keywords: به معنای کلیدواژه‌های بذری، اصطلاحی است که برای توصیف کلیدواژه‌های اساسی به کار می‌رود. این کلید واژه‌ها عموما از یک یا دو کلمه تشکیل شده‌اند و معنای آن‌ها با اضافه کردن کلمات تغییری نمی‌کند. کلیدواژه‌های طولانی از ترکیب این کلیدواژه‌ها با کلمات دیگر ساخته می‌شوند.
Transactional queries (‌جستارهای معاملاتی): هنگامی که کاربر می‌خواهد یک معامله تجاری انجام دهد، برای مثال چیزی بخرد.

بخش چهارم: سئو داخلی

Alt text (متن جایگزین): متن جایگزین متنی است که در کد HTML به جای عکس می‌نشیند. این متن عموما شامل توضیحات یا کلیدواژه‌هایی درباره عکس می‌باشد. اگر به هر دلیلی مرورگر قادر به نمایش عکس در صفحه نباشد، متن جایگزین آن نمایش داده خواهد شد.
Anchor text: کلمه‌ای در متن که حاوی لینک به سایر صفحات می‌باشند.
محتوای تولید شده توسط کامپیوتر: محتوایی که به صورت خودکار و برنامه‌‌نویسی شده توسط کامپیوتر تولید شده باشد و نوشته دست انسان نباشد.
محتوای تکراری: محتوایی که بین دامنه‌های مختلف یا صفحات مختلف از یک دامنه مشترک باشد و در تمام آن‌ها استفاده شده باشد.
نشانگرهای جغرافیایی: اصطلاحاتی که یک مکان فیزیکی مشخص یا یک محدوده تحت پوشش را مشخص می‌کنند. برای مثال “پیتزافروشی در تهران” یک عبارت است که شامل نشانگر جغرافیایی “در تهران” می‌شود.
تگ‌های تیتر: یک المان HTML که برای طراحی تیترها در صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فشرده‌سازی تصویر: به فرآیند کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت بصری آن‌ها گفته می‌شود. این فرآیند در افزایش سرعت صفحات وب تاثیر بسزایی دارد.
نقشه تصاویر سایت: یک لیست از URLهای تمام تصاویر موجود در سایت، همانند یک نقشه سایت معمولی برای کمک به بات‎های جستجوگر.
تکرار بیش از حد کلیدواژه: یک روش ناکارآمد است که در آن کلیداژه‌های مهم یا هم‌خانواده‌های آن‌ها، به تعداد دفعات مکرر و بیش از اندازه در محتوا و لینک‌ها تکرار می‌شوند.
Link Accessibility (دسترسی لینک): میزان سهولتی که یک لینک می‌تواند داشته باشد تا خزندگان یا کاربران بازدید کننده بتوانند آن را پیدا کنند.
قدرت لینک: میزان ارزش و اعتباری که یک لینک می‌تواند برای سایت یا صفحه‌ی مقصد خود، به دست آورد.
حجم لینک: کمیت و تعداد لینک‌هایی که در یک صفحه وجود دارند.
طرحواره کسب و کارهای محلی: داده‌های طبقه بندی شده و نشانه‌گذاری شده‌ای که در یک صفحه وب قرار دارند. هدف از این داده‌ها کمک به موتورهای جستجو در فهمیدن و به دست آوردن اطلاعاتی راجع به یک کسب و کار است.
Meta description: یک المان HTML است که محتوای موجود در یک صفحه را به طور خلاصه و در تعداد کاراکترهای محدود توصیف می‌کند. گوگل گاهی اوقات از این متن در بخشِ توضیح نتایج جستجو استفاده می‌کند.
پاندا: به روزرسانی الگوریتم گوگل که مربوط به تشخیص محتوای کم کیفیت می‌شود.
پروتکل: پیشوندهای “http” یا “https” که قبل از نام دامنه می‌آیند. این پروتکل‌ها نحوه تبادل اطلاعات بین سرور و مرورگر را مشخص می‌کنند.
Redirection (تغییر مسیر): هنگامی که یک URL از یک موقعیت به موقعیت دیگری انتقال می‌یابد. معمولا تغییر مسیرها دائمی هستند. (301 redirect)
Rel = canonical: یک تگ HTML که به برنامه‌نویسان و صاحبان سایت این امکان را می‌دهد تا نسخه اصلی یک محتوا و نسخه‌های رونوشت آن را از یکدیگر متمایز کنند. این تگ برای شناساندن محتوای اصلی به موتورهای جستجو بسیار کاربردی است.
محتوای سرقت شده: سرقت محتوا از سایر وب‌سایت‌ها و انتشار آن بدون اجازه صاحب وب‌سایت یا تولیدکننده محتوا.
پروتکل SSL: مخفف عبارت Secure Sockets Layer است. این پروتکل یک روش محافظتی اطلاعات است که داده‌های تبادل شده بین سرور و مرورگر کاربر را کدگذاری می‌کند تا از سرقت اطلاعات باارزش جلوگیری نماید.
محتوای ضعیف: محتوایی که هیچ ارزش قابل توجهی به مخاطب ارائه نمی‌کند.
Thumbnails: نسخه‌ای کوچک شده از تصاویر بزرگ موجود در وب‌سایت.
تگ عنوان: یک المان HTML که می‌توان به وسیله آن عناوین صفحات وب را تعریف کرد.

بخش پنجم: سئو تکنیکال

AMP: نسخه‌ای از صفحات وب که برای کاربرانی طراحی شده است که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. این صفحات از المان‌های سبک‌تر و سریع‌تر تشکیل شده‌ و با ابعاد صفحه گوشی هوشمند نیز مطابقت دارند.
Async: مخفف عبارت “asynchronous” به معنای غیرهمزمانی. Async اصطلاحی است که فرآیندی را در طول بارگذاری صفحات وب در مرورگر توصیف می‌کند. بر اساس این اصطلاح مرورگر نباید حتما تا اتمام یک فعالیت صبر کند تا فعالیت بعدی را شروع کند. بلکه به صورت هم‌زمان می‌تواند آن‌ها را پیش ببرد.
مرورگر: مرورگر وب، نرم‌افزاری است که به شما امکان دسترسی به اطلاعات و داده‌های موجود در اینترنت را می‌دهد. فایرفاکس و کروم مثال‌هایی از محبوب‌ترین مرورگرهای اینترنت هستند. هنگامی که شما در مرورگر یک درخواست ایجاد می‌کنید (برای مثال آدرس www.javadyasemi.ir را وارد می‌کنید.)، به مرورگر خود دستور می‌دهید که اطلاعات مورد نیاز برای نمایش آن صفحه یا وب‌سایت را از سرور دریافت نموده، آن‌ها را پردازش نماید و سپس به شما نمایش دهد.



https://javadyasemi.ir/beginners-guide-to-seo/seo-glossary/


https://virgool.io/@javadyasemiseo/%D8%A7%D8%B5%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%A6%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-vsl0udng17mo







نظرات