سئو فنی – سئو تکنیکال

احمقانه خواهد بود اگر تنها یک لنگه از کفش‌های خود را به پا کنید، از یک مسیر طولانی به محل کار بروید، وسایل خود را در محل کار بگذارید و سپس بلافاصله به خانه بازگردید تا لنگه دیگر کفش خود را به پا کنید! اما برخی از وبسایت‌های ناکارآمد عملی شبیه به این مثال انجام می‌دهند.
این بخش به شما خواهد آموخت که چگونه ناکارآمدی و پیچیدگی وبسایت خود را تشخیص دهید، برای رفع آن اقدام کنید و تاثیرات مثبتی را که بر روی رتبه‌بندی و تجربه کاربری وب‌سایت به وجود می‌آید، مشاهده نمایید.

سئو فنی

قبل از این‌که یک وب‌سایت قابل دسترسی باشد، باید راه‌اندازی شود!

1. ابتدا باید یک دامنه خریداری شود. دامنه‌ها، اسم‌هایی مانند «Digikala.com» هستند که از سازمان‌هایی مثل GoDaddy یا HostGator خریداری می‌شوند. این سازمان‌ها وظیفه ثبت کردن یا رزرو کردن دامنه‌ها را در سرتاسر شبکه جهانی اینترنت برعهده دارند.
2. دامنه به یک شماره IP لینک می‌شود. برای ما راحت‌تر است که از حروف و کلمات به عنوان آدرس یک وبسایت برای دسترسی به آن استفاده کنیم. اما اینترنت، زبان انسان‌ها را متوجه نمی‌شود و برای تشخیص آدرس وبسایت‌ها از ارقام و اعدادی استفاده می‌کند که به آن‌ها IP می‌گویند. برای این‌که کاربران بتوانند به وبسایت‌های موردنظر خود و با استفاده از آدرس آن‌ها دسترسی پیدا کنند، لازم است که دامنه‌ها و IP های متناظر به هم لینک شوند. این کار توسط DNS ها (Domain Name Servers) انجام می‌گیرد.

وبسایت‌ها چگونه از روی سرور بر روی مرورگر بارگزاری می‌شوند.

1. کاربران برای دسترسی به دامنه موردنظر خود درخواست ارسال می‌کنند. حالا که به وسیله DNS، دامنه‌ و IP به هم لینک شده‌اند، کاربران می‌توانند با تایپ کردن نام دامنه در مرورگر یا کلیک کردن بر روی یک لینک مربوط درخواستی برای دسترسی به سایت موردنظر خود ارسال می‌کنند.
2. مرورگر درخواست کاربران را به سرور ارسال می‌کند. درخواست اولیه کاربران باعث می‌شود تا تا مرورگر درخواست دیگری مبنی بر تبدیل نام دامنه به IP متناظر برای DNS ارسال کند. پس از انجام این کار مرورگر به داده‌ها و کدهایی بر روی سرور ذخیره شده‌اند، مانند HTML و CSS و JavaScript، دسترسی پیدا می‌کند.
3. سرور کدها را ارسال می‌کند. کدهایی که وب‌سایت براساس آن‌ها ساخته شده است بر روی سرور ذخیره شده‌اند. هنگامی که سرور درخواست مرورگر را دریافت می‌کند، فایل‌ها و کدهای وبسایت را برای مرورگر کاربر ارسال می‌کند تا در آنجا اجرا شوند.
4. مرورگر وب‌سایت را اجرا می‌کند. حالا مرورگر تمامی داده‌های لازم را از طرف سرور در اختیار دارد. اما هنوز نیاز است تا قدم نهایی برداشته شود و وب‌سایت بر روی مرورگر اجرا شود. این قدم نهایی، درکنار یکدیگر قرار دادن این کدها، پردازش، اجرا و در نهایت نمایش وب‌سایت به کاربر است. برای این که مرورگر بتواند تمامی داده‌های مورد نیاز برای اجرای وب‌سایت را سروسامان ‌دهد، به یک فرآیند مدل‌سازی و پردازش نیاز دارد. به همین دلی شروع به درست کردن یک DOM (Document Object Model) می‌کند. شما می‌توانید در مرورگر کروم، با کلیک راست و انتخاب گزینه Inspect elment، مشاهده کنید که DOM چیست و چگونه کار می‌کند.

نظرات